Isnin, 25 Julai 2011

KEK ALUNAN KASIH

Kek Alunan Kasih,secantik nama....sesedap rasa.



Bila tengok kek alunan kasih di Blog Am Flora@Seroja kitchen terus berkenan...jatuh hati dengan nama dan rupa kek yg cantik.
Kek ni buat hari ahad yg baru ni...nasib baik menjadi sbbnya...bila dah selesai godek mr husben bagitau, cepat siap nak gi lunch di Restoren Padang Serai...jadi biarkan dulu...balik lunch dan jln2 baru bakar. Oven ada timer tp tak berani nak tinggalkan gitu.
Bila kek dah masuk oven...tinggalkan kejap , tak lama bau hangit..rupa2nya adunan meleleh keluar ikut tepi bawah tin kek, jatuh atas loyang oven yg panas...sbb loose baking tin yg digunakan mungkin dah tak kemas..(biasa letak alas kertas kali ni tak)kena buka oven alaskan loose baking tin dgn loyang lain sbb kalau jatuh atas loyang oven habislah kek bau hangit.



Bila masak...kek dah sejuk...tak dalah nak cepat potong. Biarkan dulu sbb yakin kek ni tak begitu menjadi sgt wpun keknya naik elok. Tapi bila potong....elokpun rupanya.

KEK ALUNAN KASIH
(Sumber : Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi}) copy dr Blog Am Flora@Seroja kitchen t.kasih kepada penyumbang resepi dan k.Am

BAHANNYA

* 5 Biji Telur
*1 ½ cwn Planta atau (250g) - akak ltk 250g butter -sama letak 250 gm butter
* 2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
*2 cwn gula halus (boleh kurangkan..sy guna 1 ½ cwn je) - akak pun kurangkan
*1 sudu kecil baking powder atau 3 sk (sudu kfc)
* ½ cwn susu cair**
*1 sudu kecil esen vanilla (bole guna perasa lain juga)
* *Serbuk koko (secukupnya)
*Pewarna ( ikut citarasa masing2..)
*sediakan tapis teh yg halus..utk ayak serbuk koko.

Cara2:


*Pukul planta dan gula smpai kembang...
*Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
*Masukan *esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
*Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink(guna warna merah) dan satu bhgn pwrna hijau…
*Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan pink..ratakan dlm loyang dan
*ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
*Then masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
* Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
* Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…

Tips :
Utk membuat lapisan kaler2 tu biar tebal sbb bila kita melapis & meratkan adunan tersebut
serbuk koko tak akan terikut sama. Tapi bila adunan yg nak kita lapiskan itu agak nipis/sikit
bila nak meratakan lapisan tu, serbuk koko akak tertarik sama - nanti corak tak akan jadi cantik.




Puas hati..kekpun lembut dan sedap....nama cantik..rupapun menawan!

Selasa, 19 Julai 2011

           SOUTHERN FRIED CHICKEN
southern fried chicken
Ingredients for 10 pax. 2 kg
chicken - cut into 10 pcs
2 tbs ground white pepper 1 tbs ground paprika                     seoson and marinate  1 tbs salt  1 tbs ground nut meg 4 nos
eggs
200 gram flour                                    mixed 300 gram bread crumbs vegetable oil Cooking Procedure - Gantt Chart Format   30 mins. 1 hr 1 Dredge the chicken in the beated egg.After that,         roll to the bread crumbs mixture.       2 Heat deep frying cooking oil.           3 Fry the chicken until golden brownish and cook       through.             5 Garnish and ready to serve.                                                                                                                                                                                    
           BEEF STEW
beef_stew
Ingredients for 10 pax 1.5 kg beef cube roll ( cut into 3 cm cubes) 2 nos onion - fine chop 8 clove garlic - fine chop 50 gram flour 200 gram tomato puree 1 litre brown sauce 2 pcs bay leaf 1 tsp thyme 2 stalk
celery
2 nos carrots                        cut cube 10 nos shallots                    10 nos potatoes 300 ml vegetable oil 500 ml water salt to taste pepper to taste aluminium foil